reklama

Lütkenovci na rozdiel od vlády emisiám rozumejú

Hon na čarodejnicu Janu Lütken nemusí byť celkom spravodlivý. Mnohé skutočnosti nasvedčujú tomu, že garde pri získavaní emisných kvót AAU mohlo byť aj opačné. Isté je, že čevenať sa môže nie len Ministertvo životného prostredia, ale aj ďalšie dva rezorty. Slovensko totiž v medzinárodnej hospodárskej spolupráci značne pokrivkáva.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)

Konateľke Interblue akosi prischla úloha bieleho koňa. Hoci je to nepravdepodobné. Finančná poradkyňa a spolumajiteľka desiatok firiem je príliš nápadná, veď v okolí stanice v Zugu je dosť týpkov, ktorí za dávku podpíšu čokoľvek. Zabúda sa na možnosť, že emisie jednoducho chcela, a na ich získanie využila svoje slovenské kontakty. Poznáte tú kamarátsku otázku: „Potrebujem niečo vybaviť, nevieš o niekom šikovnom?"

Ťažko povedať, či existuje spojenie medzi Lütkenovej švajčiarskou a americkou Onyx Group, ktorá sa popri zelených projektoch, či iných aktivitách venuje službám americkému Ministerstvu obrany a iným federálnym agentúram. Podobná činnosť, akej sa venuje s transakciou spájaná Magic Trading Corporation.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Je vlastne jedno, ako sa dostala až k Ministerstvu životného prostredia. Slovenské kontakty zrejme využila na to, aby v emisnom biznise neskúseným úradníkom „posunula" podmienky, ktoré jej umožnili získať výhodnú kúpnu cenu. Spôsob, akým sa Interblue stalo jediným záujemcom totiž nápadne pripomína vylučovanie záujemcov z tendrov pre formálne nedostatky. Faktom je, že žiadny zo záujemcov verejne nespochybnil množstvo kvót, o ktoré sa mal uchádzať, či ponúkanú cenu. Ako hovoria právnici, In dubio pro reo.

Je jedno, či práve jej, alebo niekomu inému pomohla renomovaná právna kancelária pre svojho klienta z USA zariadiť v investičnej banke úver založený emisiami AAU. Keď sa ich v auguste predávalo cez internetovú burzu 15 miliónov, čo je zhodou okolností množstvo, ktoré predávalo Slovensko, obchodník si dal v záujme zvýšenia ceny tú námahu, aby inzeroval v svetovej agentúre Reuters. Na rozdiel od Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A faktom je, že Interblue zaplatila. Viac-menej zázrak, ktorý nasvedčuje tomu, že Interblue má záujem o dlhodobú spoluprácu. Súkromník by totiž, na rozdiel od štátu, nikdy nepredal eseročke, ešte k tomu zahraničnej, tovar na splatnosť, už dupľom nie 60 dňovú, a určite nie pri takomto obrate. 75 mil. EUR, ktoré prišli štátu, je dosť na to, aby bol konateľom naozaj biely kôň, ktorý peniaze iba prevedie tým správnym, a nechá sa zavrieť.

Pikantné na celej kauze je, že vlastne vyhovuje celému politickému spektru. Pre opozíciu je vhodným materiálom na vŕtanie, a koalícia za ňu skrýva vlastnú neschopnosť. Človek, o ktorom sa doteraz verejne nehovorilo, vnáša do príbehu svetlo, v ktorom sa ukazuje, že zamyslieť by sa mal aj rezort hospodárstva, a prinajmenšom motivovať rezort diplomacie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dánsky klimatológ, radca dánskej ambasády v Číne, spoluautor knihy Stratégie korporácií a CDM projekty. V nej okrem iného vysvetľuje, prečo technologické transfery z bohatých krajín vlastne celé zaplatia krajiny chudobnejšie. Cesta slovenských emisií je v duchu tejto tézy logická. Dáni vyrábajú vyrábajú veterné turbíny. S kapacitou, ktorú Číňania doma ešte nezvládajú. Kvôli daniam sa emisie obchodujú vo Švajčiarsku. Tam ich kupujú Japonci, ktorí pragmaticky využívajú možnosť znižovať emisie vo vlastnej krajine, alebo v krajinách tretieho sveta, kde je to lacnejšie. S obľubou využívajú najmä Čínu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Touto osobou je Søren E. Lütken, momentálne riaditeľ poradenskej firmy Caspervandertak Consulting v Pekingu. Firma je aktívna v desiatkach CDM projektov. Nie len v Číne, a nie len v spolupráci s dánskymi firmami, či japonskou Mitsubishi, ktorá podľa medializovaných informácií kúpila slovenské kvóty.

Niet sa čo diviť. Pán Lütken je aktívny, zúčastňuje sa na medzinárodných fórach a konferenciách po celom svete. Jednou z nich bola aj akcia EU-China CDM Facilitation Project organizovaná českou ambasádou v Pekingu. Rozdávanie kariet v miliardových projektoch zrejme nie je pre Slovensko zaujímavé. Na rozdiel napríklad od českých firiem Škodaexport, Vítkovice, ČEZ, či takmer stovky ďalších z celej EÚ.

Kým Slovensko sa vytešuje zo svojej pozície montážnej dielne Európy, Lütkenovci pochopili, čo je pridaná hodnota. Stav ekonomiky hodnotený cez najviac vyrobených áut na svete na obyvateľa je rovnako duchaplný, ako najviac predaných známok na hlavu vo Vatikáne, ale tam aspoň príjmy z predaja zostávajú doma.

Slovensko sa uspokojuje s konštatovaním, že „tento druh jednotiek je dosiahnuteľný komplikovanejšie vzhľadom k tomu, že sa generujú z projektov a platia pri nich prísne pravidlá prideľovania. ..V súčasnosti sa javí ako pravdepodobné, že bude komplikované vytvorenie predpokladov pre vznik projektov značného rozsahu, ktoré by samostatne, bez ich kumulatívneho spojenia vytvorili nárok na „ušetrené" emisie. Takéto projekty predpokladajú aj významné spolufinancovanie, ako zo strany domácich priemyselných subjektov, tak aj štátu." Tak to aspoň vidí Ministerstvo životného prostredia SR.

Podpredseda vlády Čaplovič chcel kauzu riešiť „s minimálnym dosahom na štátny rozpočet". Čo tak tento dosah maximalizovať? Využiť odborný potenciál Lütkenovcov a s ich pomocou získať slovenským firmám zákazky? Opozícia by síce musela preglgnúť, ale politici by aspoň raz dokázali, že robia niečo pre krajinu, ktorú... Ktorej vládnu.

Juraj Hrúz

Juraj Hrúz

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

mysliaci tvor Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu